Endelig en normaldag. Dro på tur med gruppa til Ronny. Etter Ramon delte gruppa seg da noen ville fly oppgaver tilbake. Ronny, Lars Tore, Bjørnar og meg fortsatte videre til saucos og nnø mot venturien og flatlandet. Veldig blått denne veien men det var medvinds. Tror kanskje vi var i tidligste laget avgårde. Mer skyer etter vi sto på bakken. Kjempefin tur og herlig med en liten distanse tur igjen. Landet med en servesa koisk. Eieren ordnet transport tilbake til Valle . Mexico er topp :-) Foto: Gjengen på vei mot tre konger.
Flight statistics
Date 2010-01-18
Start/finish 17:29:22 - 20:13:13
Duration 2 : 43 : 51
Max./min. height 3666 / 2382 m
Max. mean/top speed 74 km/h / 78 km/h
Max/min climb rate 3.51 / -2.55 m/s over 60s
Total distance 114.98 km
Ole Jonny
Bjørnar
Saucos
Fra Saucos mot venturien
Flatlandet
Bjørnar litt lavt..
Ronny inn for landing i den sterke vinden
Lars Tore inn for landing
Greit å lande like ved øl sjappa..
Mot litt pesos blir vi kjørt hjem til Valle
Fin oppgavetur espnas-lapila-agila-lacasa-iglesi-valle.
Flight statistics
Date 2010-01-19
Start/finish 17:47:50 - 21:07:00
Duration 3 : 19 : 10
Max./min. height 3360 / 1819 m
Max. mean/top speed 62 km/h / 66 km/h
Max/min climb rate 3.08 / -2.89 m/s over 60s
Total distance 129.59 km
Triggeren Lapila rett til venstre for vannet.
Ole Jonny på gli mot Agila
Til venstre ser vi Espinasso, crayzy, Pinjongen. Vulkanen Nevada Tuluca i bakgrunnen
Fjellryggen mot Agila
Agila bak til venstre
Torta og serveza smaker godt etter en fin tur.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Øvings oppgave Maggei-divisa-lapila-mesad-iglesi-valle. Ble litt på etterskudd etter lapila på vei mot espinasso. prøvde og ta igjen geglen og fløy galant gjennom en toer boble over byen før espinasso og satset på espinasso skulle virke. Men ikke. søkte utover og fant noe lavt, litt for lavt for å få tak på den. og måtte lande. Dagens leksjon: Enkelte ganger lurt å bremse litt.. Foto. På tur mot espinaso fra lapila. Vulkanen Nevada Tuluca 4690moh i bakgrunnen.
Flight statistics
Date 2010-01-20
Start/finish 17:43:13 - 19:51:37
Duration 2 : 08 : 24
Max./min. height 3105 / 1772 m
Max. mean/top speed 68 km/h / 71 km/h
Max/min climb rate 3.38 / -3.17 m/s over 60s
Total distance 80.22 km
Mange hjelpsomme
Kan ikke klage på utsikten fra rommet på cabanas 5
Hageparty ved cabanas 5
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tenkte være med på øvingsoppgave mot divisa og videre sta maria, men dagens vindforhold fristet ikke til det. Surret litt rundt og traff etterhvert Bjørnar over sukkertoppen. Vi ble enig om å prøve mot saucos og evt lunch på tre jomfruer. Med 3700 moh ved saucos dro vi videre mot venturien og flatlandet. Passerte venturien og merket kraftig vestavind. For ikke komme lavt på neste kolle/triggepunkt som ligger mer nordli retning setter vi kurs medvind for og komme inn på tryggere landinger inn på flatere lende. Lander trygt ved en liten landsby. Der blir vi behandlet som astrunauter og filmstjerner. Spiser og drikker på stededets resturang. Spanderer pizza på ungene. Når vi drar stanser taxien ved bakeriet, der vi for to poser med ferske kaker og brød. neste stopp blir ved et bygg under oppføring der vi må ut og fotograferes. Uforglemmelig tur.
Flight statistics
Date 2010-01-21
Start/finish 17:56:21 - 20:56:19
Duration 2 : 59 : 58
Max./min. height 3976 / 2365 m
Max. mean/top speed 83 km/h / 87 km/h
Max/min climb rate 2.79 / -2.63 m/s over 60s
Total distance 120.98 km
Bjørnar prater Spansk med lokalbefolkningen
Stedets resturang
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
En tur til divisa i lag med Eggi.
Flight statistics
Date 2010-01-22
Start/finish 18:13:56 - 21:39:44
Duration 3 : 25 : 48
Max./min. height 3473 / 1793 m
Max. mean/top speed 59 km/h / 61 km/h
Max/min climb rate 2.57 / -2.10 m/s over 60s
Total distance 130.43 km
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ble med på øvingsoppgaven Start Lacasa-divisa-Ramon-Iglesi-Valle. Innversjonen hevet seg utover dagen og det ble en fine forhold. Foto: Gunnar på gli fra maggei mot cerogordo.
Flight statistics
Date 2010-01-23
Start/finish 18:05:00 - 22:15:26
Duration 4 : 10 : 26
Max./min. height 3676 / 1791 m
Max. mean/top speed 62 km/h / 67 km/h
Max/min climb rate 2.75 / -2.80 m/s over 60s
Total distance 157.79 km
Nisse lander svært nær torta kiosken
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Første dag i Monarca konkuransen. Litt vanskelig dag med innversjon. Foto. På tur mot start Maggey 3km enter start
Flight statistics
Date 2010-01-25
Start/finish 18:36:40 - 22:18:51
Duration 3 : 42 : 11
Max./min. height 3288 / 1792 m
Max. mean/top speed 59 km/h / 63 km/h
Max/min climb rate 3.43 / -2.33 m/s over 60s
Total distance 142.59 km
Bjørnar straks klar.
Startkø hører med.
Mot mål Valle
Traclogg kø..
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Monarca dag 2. Oppgave Diente lapila-agila-Jovan-Sacam-Valle. Fin dag med litt skyer. Foto: Finale gli fra pin 1 mot mål. Godt med skysug sørget for 1000 høydemeter til gode over målstreken..
Flight statistics
Date 2010-01-26
Start/finish 18:16:53 - 21:49:09
Duration 3 : 32 : 16
Max./min. height 3396 / 1794 m
Max. mean/top speed 62 km/h / 64 km/h
Max/min climb rate 2.79 / -2.83 m/s over 60s
Total distance 137.63 km
Fra Agila mot crayzy
I god høyde mot mål Valle
Denne boomerangen tar meg på finale strekket med noen meter. Men hva gjør det..
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Monarca dag 3. Oppgave maggey-laguna-saucos-divisa-valle. Hang bra med i tetgeglen men gjorde en feil ved og ta den høyre åsen mot Saucos. Det tok lenger tid og ble på etterskudd. Fra lacasa ble det aleneflyging via pinjong-ventegroppa som desverre virket dårlig pga skygge. Etterhvert ble det nok høyde til kryssing til maggei, resten var grei flyging.
Flight statistics
Date 2010-01-27
Start/finish 18:08:53 - 22:26:25
Duration 4 : 17 : 32
Max./min. height 3392 / 1797 m
Max. mean/top speed 62 km/h / 67 km/h
Max/min climb rate 3.71 / -2.63 m/s over 60s
Total distance 159.18 km
Lars Tore tar av
Mot Mål Valle i god høyde.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Monarca dag 4. Oppgave Despue-Diente-Sur-3rayes-Valle. Mye sirrus stengte for solinnstråling. Startet sent i håp om mer solinnstråling. Det ble jobbing og kloring på alt som ikke sank sammen med Trude og Arne og et par andre. Landet i (Almanolka?)De som fløy lengst klarte 28 av 52km i dag. Foto: Arne må la seg fotografere sammen med noen lokale som satte stor pris på besøket.
Flight statistics
Date 2010-01-28
Start/finish 18:56:28 - 21:05:46
Duration 2 : 09 : 18
Max./min. height 3125 / 1566 m
Max. mean/top speed 52 km/h / 55 km/h
Max/min climb rate 1.82 / -2.05 m/s over 60s
Total distance 78.32 km
Lite solinnstråling. Vanskelig og komme høyt.
Mange kjemper lavt nede under pinjongen.
Lander svak medvinds. Sklir bortover på det flate jordet så hestemøkken spruter..
Arne
Trude for hjelp til pakking.
Lars Tore. Dagens nr 2 lander etter å ha sikret vendepunktet sur.
Godt med øl, mens vi venter på hjemtransporten som hadde mange utelandinger å hendle i dag.
Lang hjemmtur ca 1,5 time.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Monarca dag 5. Oppgave Espina-Despue-Divisa-Despue-Valle. Dagen ble værmessig bedre enn varslet. Fin oppgave med mange i mål. Foto: Starten er gått. På vei mot Espinasso.
Flight statistics
Date 2010-01-29
Start/finish 17:41:28 - 20:52:04
Duration 3 : 10 : 36
Max./min. height 3741 / 1796 m
Max. mean/top speed 68 km/h / 73 km/h
Max/min climb rate 3.72 / -2.70 m/s over 60s
Total distance 119.34 km
Trude leder dameklassen og blir interjuet av pressen.
Starten har godt. På full fart mot Espina
Mot tre konger
Mot Serragordo og mål valle.
Kjempe høyde..
Landingskø i mål i dag.
Ole Jonny i mål.
--------------------------------------------------------------------------------
Den norske og svenske konkuranse gjengen.
Den bakvinden..
Konkuransens to beste norske piloter: Kjell Harald og Bjørnar
Dag 6 blir kanselert pgs været.
Konkuransens vinner Brad Gunnuscio
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Resultater her
Siste del av turen Segway i Mexicocity her
Takk til Ronny, Tonny og alle dere andre i gruppen som gjorde dette til en flott minnerik opplevelse.